انواع غذاهای محلی تربت جام

تربت جام یکی از شهرستان های خراسان رضوی است که دارای قدمت زیادی می باشد، این شهرکهن دارای فرهنگ بسیار غنی است و جذابیت های خاص خود را دارد و این شهر با همین فرهنگ و زیبایی های خود همواره گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می کند.
امروز می خواهیم در مورد غذاهای محلی این شهر زیبا برایتان صحبت کنیم:
غذاهای محلی تربت جام بطور کلی به سه دسته تقسیم می شود:

1- نان:

نان های محلی تربت جام عبارت است از: نان فتیر معمولی، نان فتیر روغنی، نان تافتون معمولی، نان تافتون مخصوص(با کره یا روغن زرد محلی و سبزیجات خاصی پخته می شود)، نان قلفتی(این نان معمولا با روغن زرد محلی یا با جیزغاله طبخ می شود).

2- پلو:

استانبلی مخصوص که به آن بلغور پلو هم می گویند (در این غذا از بلغور گندم و برنج و قورمه استفاده می شود)، رشته پلو با گوشت یا بصورت معمولی (در این غذا نیز از برنج و رشته و گوشت قورمه استفاده می شود و طعم بی نظیری دارد). غذاهای پلویی دیگری نیز در تربت جام و اطراف طبخ می شود اما خاص این شهرستان نیست مثل قورمه سبزی، خورشت قیمه، قیمه بادمجان، قیمه آلو و...

3- آش:

آش های محلی را معمولا خانم های با تجربه در خانواده می پزند و طرفداران مخصوص به خود را دارد مانند آش اماچ، آش کشک، آش رشته، آش بلغور و برنج، آش لخشک (این نوع آش خمیر مخصوصی دارد که با آن درست می کنند)، آش قره قورت( خانم های خانه معمولا قره قورت را از محصولات دامی خود درست میکنند و بسیار ترش و خوشمزه است)، آش زیربار (زیربار میوه ای تقریبا شبیه به زرشک است اما دانه دارد و ترش است)، آش خلَوَک ‌( مواد اصلی این آش سبزی و خمیر تازه است که آن را بصورت تکه تکه برش میزنند و درون قابلمه می ریزند)، حلیم.

از زمان های قدیم وقتی افراد خانواده و اطرافیان کنار هم جمع می شدند یکی از وعده های غذایی خود را آش انتخاب می کردند و در حال حاضر نیز وقتی دوستان و آشنایان دورهم جمع می شوند یا برای تفریح به طبیعت می روند معمولا آش درست می کنند چرا که معتقدند آش دورهمی بیشتر می چسبد؛ حتی برای نذری دادن بویژه در ماه مبارک رمضان نیز معمولا آش می دهند.

4- غذاهای محلی تربت جام اشکنه

اشکنه قورمه، اشکنه تخم مرغ، کشک سفید یا به زبان محلی قروتی، کشک زرد یا با گویش محلی غلورتروش، بلغورشیر، کمه جوش، گوره ماست. این اشکنه های محلی سرشار از پروتئین و کلسیم است چرا که بانوان خراسانی و تربت جامی خودشان ترکیبات اصلی این عذا هارا از محصولات دامی خود مثل شیر و ماست و کره و روغن زرد و ... درست میکنند و باید اعتراف کنیم که طعم این غذاها عالی و بی نظیر است.

مردم هر شهر غذای محلی خاص خود را دارند و معمولا آن غذا را بیشتر از افراد دیگر میخورند و بطور معمول به غذای محلی شهر خود عادت دارند ، شاید آنگونه که باید غذای محلی شهرشان برایشان جذابیت نداشته باشد چرا که همواره از آن غذا میخورند اما این نوع غذا ها برای کسانی که برای بار اول یا حتی هر از گاهی میخورند بسیار خوشمزه تر به نظر می آید تا کسانیکه یک وعده غذاییشان از همین غذا های محلی است، شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که این جمله را از برخی افراد شنیده باشید: واااای مزه فلان غذا هنوز زیر دندانهایم است یا فلان غذا که مزه اش چیز دیگری است و...

غذاهای محلی تربت جام

اینگونه اشخاص یا از آن غذاها کم خورده اند یا اینکه شخص خاصی آن غذا را طبخ می کرده است مانند مادربزرگها که همیشه دست پختشان عالی است، به همین علت طعم برخی از غذاها واقعا فراموش نشدنی است دقیقا مانند همین غذاهای محلی.
در این قسمت می خواهیم به طرز تهیه چند نوع غذای محلی و خوشمزه تربت جام بپردازیم:

کشک سفید / قروتی

مواد لازم:
پیاز یک عدد کوچک
کشک یک کیلو
پونه دو قاشق غذاخوری
گردو کوبیده شده به مقدار لازم
روغن زرد محلی دو قاشق غذاخوری پر. اگر روغن زرد گوسفندی باشد طعمش خوشمزه تر می شود
زرد چوبه به مقدار لازم

طرز تهیه:

ابتدا روغن زرد محلی را درون قابلمه ریخته سپس پیاز کوچک خرد شده را درون روغن میریزیم و می گذاریم تا کمی پیاز سرخ شود و تقریبا بصورت نیمه طلایی در بیاید، حالا به پیاز زردچوبه و پونه و گردو کوبیده شده را اضافه میکنیم و کمی تفت میدهیم؛

حالا نوبت کشک ساییده شده است که آن را به مواد داخل قابلمه اضافه می کنیم و اجازه میدهیم تا یک جوشی بخورد، پس از آن آماده سرو است. این غذا را باید با نون بصورت تریت شده میل کرد و در کنار آن میتوان از پیاز، پیازچه، سبزی نعنا( که به هضم غذا کمک می کند) و ریحان استفاده کرد. نوش جان

آش اَماچ:

مواد لازم:
نخود یک پیمانه
سبزی بهاری که از دشت و باغات جمع آوری می شود یک کیلو
آرد به مقدار لازم، برای جا افتادن و لعاب دادن آش از آرد استفاده می کنیم

طرز تهیه:

ابتدا باید نخود را بصورت جداگانه بپزیم سپس یک قابلمه را جداگانه آب میکنیم و پس از اینکه آب به جوش آمد نخود ها را به آن اضافه میکنیم؛ حالا نوبت سبزی دشتی از جمله نان کلاغ، بومادران، ترشک، بلقس، پیچک، گندمک و سلمه است که از باغات چیدیم و آنها راشسته و خرد می کنیم و پس از خردکردن سبزی ها را آرام ارام به مواد داخل قابلمه اضافه می کنیم؛

غذاهای محلی تربت جام

پس از پخته شدن سبزی ها می توانیم کم کم آرد ها را به آن اضافه کنیم تا آش حسابی لعاب بدهد، حالا حرارت را کم می کنیم و اجازه می دهیم تا آش بپزد؛ تقریبا نیم الی یک ساعت زمان می برد تا آش جا بیفتد، در این مدتی که قرار است آش اماچ پخته شود می توان مقداری کشک سابید و مقداری پیاز داغ و نعنا را آماده کرد تا با آن آش محلی را تزئین نمود و نوش جان کرد.
اگر برای گشت و گذار و تفریح به شهر جام آمدید، یا حتی گذرتان به تربت جام افتاد حتما این غذا ها را امتحان کنید طعمشان محشر است و تا آخر عمر مزه این غذاها یادتان نمی رود.

ما را دنبال کنید

تبلیغات

لینک تلگرام

لینک اینستا