بازیافت فلزات کاتالیزور

هر روز در سراسر جهان خودروهای زیادی در حال رفت و آمد هستند که دود حاصل از آن ها یک منبع آلودگی بزرگ به شمار می رود خطرات احتمالی زیادی را برای محیط زیست ایجاد می‌کند اما کشورها یکسری قوانین زیست محیطی خاصی را تدوین کرده‌اند،

تا بدین وسیله بتوانند تا حد زیادی آلودگی ‌های ناشی از دود خودرو ها را کاهش دهند در نتیجه برای جلوگیری از تولید و انتشار آلاینده ها وسیله های بسیار جالب به نام مبدل کاتالیزور اختراع کرده اند.

کاتالیزور یا همان مبدل کاتالیستی وسیله ای است که بر سره راه خروجی اگزوز خودروها قرار می گیرد و توسط واکنش‌ های شیمیایی که در این محل انجام می‌شود گازهای سمی حاصل از سوخت و ساز خودروها به گازهایی بی ضرر تبدیل می شوند و تا حد ممکن از آلودگی هوا و آسیب رساندن به محیط زیست جلوگیری می کند .

خطرات بازیافت فلزات کاتالیزور

بر اساس واکنش هایی که در خروجی اگزوز خودروها انجام می شود مونو اکسید کربن ، مشتقات اکسید نیتروژن و کربوهیدرات های حاصل از احتراق ناقص سوخت به نیتروژن ، آب و دی اکسید کربن تبدیل می شود . از دیگر کاربرد هایی که یک مبدل کاتالیستی می تواند داشته باشد مورد استفاده قرار گرفتن در ژنراتور ها ، هواپیما ها و لوکوموتیو ها می باشد.

یکی دیگر از نام های کاتالیست های خودرو کاتالیست‌ های کانورتور می باشد که می تواند حدود نود درصد از گاز های سمی و دودهای حاصل از سوخت و ساز خودرو ها را تصفیه نماید.

فلزاتی که برای ساخت یک کاتالیز مورد استفاده قرار می گیرد شامل پلاتین پالادیوم و رودیوم است که هر یک از این ها دارای ارزش زیادی می باشند . به طور معمول کاتالیستهای خودرو را میتوان پس از چند سال کارایی تعویض نمود در نتیجه میانگین طول عمر یک کاتالیست تقریباً سه تا چهار سال یا می توان گفت بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر است که پس از این مدت حتماً باید تعویض گردد.