عدم تعویض کاتالیزور

کاتالیزور خودرو که وظیفه ی کاهش آلودگی هوا را برعهده دارد از پوسته ای تشکیل شده است که ضد زنگ است و دارای عایق حرارتی بسیار مقاوم است که میتواند دمای بالایی را تحمل کند.
فلزاتی که در این قطعه استفاده شده است شامل فلزات گرانبهایی شامل پلاتین، رودیم و پالادیوم میباشند.
کاربرد کاتالیزور بدین صورت است که در مسیر اگزوز قرار میگیرد و تمام دوهای سمی ناشی از تولید دود خودرو را به گاز دی اکسید کربن تبدیل میکند و همین امر میتواند جلوی آلودگی هوا را بگیرد.
به دلیل اجباری بودن این قطعه در خودرو تمامی خودروسازان دنیا این قطعه را در خودرو قرار میدهند و نکته ی جالب اینجاست که کاتالیزور در قطارها و هواپیماها هم استفاده میشود ، چرا که میتواند هر نوع گاز سمی را به گازهای غیر سمی تبدیل کند.

عدم تعویض کاتالیزور و تاریخچه ی اجباری شدن کاتالیزور در ایران

سال 1381 قوانینی وضع شد تا تمام خودروسازان ایرانی کاتالیزور را برای خودرو ها استفاده کنند و خودروهایی که به ایران وارد می شوند هم باید این قطعه را استفاده کنند.
عدم استفاده از کاتالیزور میتواند منجر به جریمه شدن راننده شود.

عدم تعویض کاتالیزور

از جمله گازهایی که برای سلامت هوا بسیار خطرناک هستند عبارتند از :
1: مونوکسید کربن
2: هیدروکربن
3: اکسیدهای نیتروژن
کاتالیزور این توانایی را دارد که تمامی این گازها را خنثی کند و خطر آنها برای محیط زیست را به کمترین مقدار برساند.
از خطرناک ترین گازهای دود خودرو اکسید ازت است که با کمک کاتالیزور اکسید ازت به گاز ازت تبدیل میشود که هیچ آسیبی به محیط زیست نمی رساند.

خرابی های کاتالیزور

مهمترین نکته قبل از تعویض کاتالیزور است است که ابتدای عیب خودرو را پیدا کنید .
چون اگر عیب پیدا نشود میتواند منجر به تعویض زود هنگام کاتالیزور شود و با توجه به هزینه ی زیاد این قطعه خسارت مالی زیادی به شما وارد میشود.

برخی از مواردی که میتواند منجر به خرابی کاتالیزور شود:

1: اگر موتور خودرو بیش از حد گرم شود میتواند به کاتالیزور آسیب بزند.
2: صدمات ناشی از افتادن خودرو در دست انداز عاملی دیگر بر خرابی کاتالیزور است.
3: از سیستم جرقه خودرو نقص داشته باشد هم به کاتالیزور آسیب میزند.

توجه داشته باشید عدم تعویض کاتالیزور میتواند به موتور خودرو آسیب بزند و مصرف سوخت خودرو تا حد زیادی افزایش پیدا میکند.