پلاتین داخل کاتالیزور
کاربرد کاتالیزور در خودرو برای جلوگیری از آلودگی هوا است و میتواند گازهای سمی تولید شده توسط خودرو را تصفیه کند و اهمیت ویژه برای سلامت محیط زیست دارد.
اما عمر این ابزار پس از مدتی به اتمام می رسد و باید تعویض شود.

پلاتین داخل کاتالیزور

فلزاتی که در کاتالیزور وظیفه ی تصفیه ی گازهای سمی را دارند بسیار گرانبها هستند و میتوان پس از اتمام عمر کاتالیزور این فلزات را استخراج کرد.
این فلزات شامل : پلاتین و پالادیوم هستند که راحت ترین فلزی که میتوان استخراج کرد پلاتین است و در صنایعی همچون تولید جواهرات و صنایع الکترونیک مورد استفاده قرار میگیرد.
با توجه به اینکه پلاتین از جمله فلزات گرانبها و کمیاب است میتوان با بازیافت این فلز سود مناسبی بدست آورد و از طرفی هم بازیافت این فلز می تواند برای چرخه ی تولید تجهیزات الکترونیکی بسیار ضروری باشد.

در کاتالیزور چقدر پلاتین موجود است؟

شرکتهای سازنده ی کاتالیزور مقادیر مختلفی از پلاتین را در کاتالیزور قرار میدهند و نمی توان میزان دقیقی از این فلز را عنوان کرد.
توجه داشته باشید شرکتهای سازنده ی کاتالیزور میزان پلاتین موجود در کاتالیزور را کمتر از پالادیوم قرار میدهند و همین امر باعث شده که ارزش پلاتین استخراج شده از کاتالیزور بیشتر باشد.

فرایند استخراج پلاتین داخل کاتالیزور

برای استخراج پلاتین از دستگاهی به نام بالبینگ استفاده می شود که به کمک این دستگاه اسفنج های خارج شده از کاتالیزور پودر میشوند.
در مرحله ی بعدی پودرها باید پرس شوند که این کار را دستگاهی به نام فیلتر انجام میدهد.

برای اینکه فرایند پرس به خوبی انجام شود اسید تیزاب به دستگاه فیلتر اضافه میشود تا پودرها بهتر پرس شوند.
برای اینکه پلاتین داخل کاتالیزور کاملا خارج شود پودرهای پرس شده باید به مدت 24 ساعت در فیلتر بماند و بعد از ان میتواند پلاتین را استخراج کرد.

نکته:

توجه داشته باشید برای اینکه پلاتین داخل کاتالیزور را بتوانید از اسید تفکیک کنید باید آمونیاک را آرام آرام به محلول اسیدی اضافه کنید.